هر فرد یا سازمانی که خدمتی ارائه میدهد و یا کالایی عرضه میکند، یک برند است.
از هنرمندان و مدرسان گرفته تا پزشکان، مشاوران، وکلای دادگستری، موسسات آموزشی، مجموعههای فرهنگی و شرکتهای نوپا، همه و همه در تلاشند تا جایگاه منحصر به فرد خود را در بازار تثبیت کنند. با وجود این، برای ارتقای موفقیت حرفهای و کسب سهم بیشتر از بازار، متخصصان و کسبوکارها باید فراتر از ارائه خدمات به مراجعان و مشتریان، به دنبال متمایزساختن خود از رقبا باشند. رسیدن به این هدف، به چند چیز بستگی دارد:
افراد اغلب برندسازی را به طراحی هویت بصری یا حتی تغییر علامت تجاری یک برند تقلیل میدهند. ماجرا اما به این سادگی ختم نمیشود.
هنگامی که به برند خود فکر میکنید، نباید در تابلوی ورودی یا طرح کارت ویزیت متوقف شوید؛ بلکه بهتر است به گلدان گوشه دفتر کارتان فکر کنید، به مفهوم مراقبت و رشد. به این فکر کنید که برندسازی یک فرآیند است، و نه یک محصول؛ و بنابراین، نمیتواند ادامهدار نباشد.
برند روح کسبوکار شماست و تا هر زمان که کسبوکاری در میان باشد، نمیتوان از آن چشم پوشید. برندسازی با تدوین قوانین و راهنمای سبک برند خاتمه نمییابد و چاپ کتاب برند، به تنهایی هیچ کسبوکاری را به موفقیت نمیرساند. همه این کارهای مهم، هنگامی به نتیجه میرسند که افراد در داخل و خارج از سازمان کسبوکار شما، از آنها استفاده کنند و در تعاملات و ارتباطات خود آنها را به کار بگیرند.
برند خلقشده باید در تعاملات کاری و گردش کار روزمره یک کسبوکار حضور داشته باشد. چیزی که با چاپ یک کتابچه یا انتشار یک فایل PDF به سامان نمیرسد. با دیجیتالسازی برند و مدیریت متمرکز داراییهای دیجیتال و گردش کار آن، علاوه بر تقویت برند در نظر مخاطبان و مشتریان، سازمان برند نیز گسترش یافته و با هماهنگی و توانایی بیشتری کار میکند.
هویت برند (Brand Identity) به جنبههای بصری و کلامی قابل لمس و متمایز کننده یک برند اشاره دارد و در واقع شخصیت برند را از طریق عناصر مختلف به نمایش میگذارد. خلق هویت برند شامل طراحی و توسعه عناصری است که برند را قابل شناسایی میکنند، از جمله سبک بصری، الگوها و عناصر گرافیکی، لحن صدا و پیامهای کلیدی و نیز راهنمای هویت برند. هدف اصلی در خلق هویت برند، ایجاد یک تصویر بصری و کلامی منسجم، بهیادماندنی و متمایز است تا برند در ذهن مخاطبان شناخته و به خاطر سپرده شود.
در مقابل، تجربه برند (Brand Experience) به مجموعه احساسات، برداشتها و خاطراتی اشاره دارد که مشتریان و سایر ذینفعان در تمام نقاط تماس و تعامل با برند تجربه میکنند. این تجربه شامل تمام لحظاتی است که فرد با برند روبرو میشود: دیدن یک تبلیغ، بازدید از وبسایت یا فروشگاه، استفاده از محصول یا خدمت، دریافت خدمات پس از فروش و... هدف از طراحی تجربه برند، شکلدادن آگاهانه به این تعاملات برای ایجاد یک تجربه مثبت، منسجم و همسو با ارزشهای آن است.
خلق هویت برند به ساختن عناصر قابل شناسایی برند میپردازد، در حالی که خلق تجربه برند به اطمینان از اینکه تعاملات مخاطب و مشتری با برند، در تمام نقاط تماس، مثبت و همسو با هویت آن است، توجه دارد.
خلق برند و یا نوسازی آن ساده نیست. باید بازار و سهمتان از آن را تجزیه و تحلیل کنید، پرسونای مخاطبان و مشتریان خود را طراحی کنید، آرایش مطلوب همکاران را مشخص کنید، چکلیستی از اولویتها تهیه کنید، جدول زمانبندی برای اقدامات تنظیم کنید و با افراد دستاندرکار مشورت کنید.
همچنین باید به سراغ مدیریت منابع و محتواهای برند بروید؛ داراییهای دیجیتال را تکمیل و سازماندهی کنید، زبان و پیامهای کلیدی و هویت بصری برند را طراحی کنید و دستورالعملهای برند برای حفظ انسجام و ارتباط بیشتر تمام اجزای آن را تدوین کنید. علاوه بر این، نقاط تماس با مخاطبان و مشتریان باید تقویت شوند؛ حسابهای شبکههای اجتماعی مرتب شده و به صفحه برند متصل شوند و سپس همگان در جریان تغییرات قرار بگیرند.
اگر نخواهید دپارتمان مستقلی در سازمان کسبوکار خود ایجاد کنید، ناگزیر باید این حجم از فعالیتهای ضروری را با روش برونسپاری انجام دهید. اگرچه همیشه راه سومی وجود دارد که ما آن را توصیه میکنیم: این که اکوسیستم دیجیتال برند خود را راهاندازی کنید!
یک پلتفرم آنلاین، چندمنظوره، قابل سفارشیسازی و توسعهپذیر است که متخصصان و کسبوکارهای ایرانی را قادر میسازد تا بدون نیاز به دانش فنی و صرف وقت و هزینه هنگفت، برند خود را در سطح حرفهای نوسازی کنند. همچنین، با راهاندازی وبسایت و دفتر کار آنلاین، میتوانند ارتباطات خود را با مشتریان و مخاطبان مدیریت کرده و برنامههای گوناگون وفادارسازی آنان را پیادهسازی کنند. در این پلتفرم، اکوسیستم کامل برند شامل انواع ارتباط با مخاطبان و مشتریان و نیز تعاملات درونسازمانی شکل میگیرد و جنبههای مختلف چرخه رشد برند مدیریت میشود.
علاوه بر این، مشاوران، طراحان، توسعهدهندگان و تولیدکنندگان محتوا به طور مستمر در این پلتفرم برای حل چالشهای برند شما فعالیت میکنند که با پشتیبانی و مشارکت آنها، میتوانید بدون فاصلهگرفتن از مسئولیتهای روزانه و یا استخدام افراد جدید، برند خود را روز به روز توسعه دهید.
آیا برای خلق و نوسازی برند خود به چیزی بیش از این نیاز دارید؟ پس دست به کار شوید!