پایداری هویت برند، نیازمند دستورالعملهای جامع و قابلدسترسی است که به طور مرتب بهروز شده و توسط تمام افراد رعایت شوند. این موارد که اغلب با عنوان «کتابچه راهنمای برند» یا «راهنمای سبک برند» منتشر میشوند، رهنمودهای لازم برای همسویی با برند را به همه همکاران، مخاطبان و شرکای خارجی ارایه میکنند.
این دستورالعملها، ارزشها، مأموریتها و چشمانداز برند را دربرگرفته و شیوههای درست استفاده از محتوای هویت بصری و داراییهای دیجیتال را پوشش میدهند. این مولفهها ثبات را تضمین میکنند و به حفظ هویت یک برند منسجم، در تمامی ارتباطات و تعاملات آن، کمک میکنند.
دستورالعملهای برند، معنای آن را مستند میکنند و تعامل افراد با برند را تسهیل میکنند. آنها برند را از یک مفهوم انتزاعی به چیزی ملموس تبدیل میکنند تا افراد متوجه شوند چگونه باید از یک برند سخن بگویند و با آن تعامل کنند. این قوانین توضیح میدهند که چگونه باید از عناصر بصری و نوشتاری برای بیان هویت برند در محتواهای مختلف استفاده کرد.
هویت برند پایهای است که یک برند بر روی آن ساخته میشود. بنابراین، قبل از بیان دستورالعملهای برند باید راجع به چیستی برند و دلیل وجود آن توضیح داد. این توضیحات که در قالب بیانیه ارایه میشوند، در شکلدهی به تجارب برند و همسویی با ارزشها و انتظارات مخاطبان نقشی اساسی دارند.
بخشی از بیانیه هویت برند، مربوط به ارزشها یا اصول غیرقابل مذاکره آن است که ستون فقرات اخلاقی و عملیاتی برند را مشخص میکنند. بخش دیگر، ماموریت برند را ـ البته فراتر از کسب سود ـ به طور مختصر بیان میکند؛ چیزی که باید الهامبخش باشد و تلاشهای برند به سمت یک هدف مشترک را هدایت کند. بخش چشمانداز به آینده مینگرد و آنچه برند آرزوی تبدیلشدن یا رسیدن به آن را دارد، مشخص میکند. چشمانداز برند درصدد برانگیختن ذینفعان در جهت تلاش برای رسیدن به یک رویای مشترک است.
برندهای موفق، از طریق تدوین بیانیه ارزشها، مأموریت و چشمانداز خود، سازمان داخلی خود را آگاه کرده و نحوه درک و تجربه برند توسط دنیای خارج را مشخص میکنند.
پس از تدوین بیانیه هویت برند، باید به سراغ عناصر هویت بصری رفت.
این که نشان برند چگونه باید استفاده شود، اغلب در ابتدای این بخش توضیح داده میشود و حتی فایلهای قابل دانلود آن برای موقعیتهای مختلف در دسترس قرار میگیرد. مشخصات مجموعه رنگهای اصلی و فرعی برند و ترکیب آنها با دیگر عناصر دیداری، بلافاصله باید تشریح شوند. سپس باید عناصر دیگری همچون فونتهای مورد استفاده در محیط دیجیتال و اقلام چاپی، تصاویر تأییدشده برای استفاده در کاتالوگها و محتوای شبکههای اجتماعی و به طور کلی «داراییهای دیجیتال برند» که افراد میتوانند از آنها استفاده کنند، ارایه شده و توضیح داده شوند. به طور طبیعی گنجاندن تعداد بیشتری از داراییهای دیجیتال برند در این بخش، تعامل با آن را تقویت میکند. همچنین، بهتر است رهنمودهایی راجع به لحن و صدای برند نیز ارایه شوند تا نحوه ارتباط مکتوب و شفاهی با مخاطبان در بسترهای مختلف توصیف شود
دستورالعملهای این بخش کمک میکند تا صدای برند ثابتی شکل بگیرد؛ چه در یک کمپین بازاریابی و چه در زمان پشتیبانی مشتریان.
اصطلاحات دستورالعملهای برند (Brand Guidelines) و راهنمای سبک برند (Brand Style guide) اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما در واقع دو بخش متفاوت از جعبه ابزار بازاریابی هستند.
دستورالعملهای برند، اغلب اصول، ادبیات و پیامهای آن ـ شامل بیانیههای مأموریت و ارزشهای پیشنهادی ـ را مستند میکنند. این دستورالعملها هویت برند را نشان میدهند و به عنوان یک متن جامع برای ذینفعان داخلی راجع به درک عمیق هویت برند عمل میکنند.
از سوی دیگر، یک راهنمای سبک به ذینفعان خارجی میگوید که چگونه دستورالعملهای برند را در عمل دنبال کنند؛ مانند اینکه از چه رنگهایی در صفحه وب استفاده کنند، کدام فونت را در بیلبورد انتخاب کرده و یا نشان شما را در کجای پست اینستاگرام قرار دهند.
با وجود این، شما میتوانید راهنمای سبک برند خود را در قالب یک سند جامع منتشر کنید که همهچیز را دربربگیرد: از ماموریت، چشمانداز و ارزشهای برند گرفته تا دستورالعملهای خاص در مورد استفاده از نشان، رنگبندی، تایپوگرافی، تصاویر، و لحن گفتگو.
بیانیهها و دستورالعملهای برند اغلب شامل توصیههای تجویزی هستند که ارتباط با برند را آسان و منظم میکنند و در نتیجه تصویری ثابت از کسبوکار شما به وجود میآورند.
پس از تدوین این موارد، اولین کاری که باید انجام داد انتشار آنهاست. اگر کارمندان و همکاران خارج از کسبوکار شما نتوانند به راهنمای سبک برندتان دسترسی داشته باشند، قادر به اجرای آنچه شما میخواهید، نخواهند بود. بنابراین، همواره باید اطمینان حاصل کرد که افراد میتوانند به راحتی به آخرین نسخه از دستورالعملهای برند دسترسی داشته باشند و نیز بتوانند فایلهای نمونه و مستندات اشاره شده را دریافت کنند. دادن دسترسی به همه ذینفعان و ارایه آموزش و پشتیبانی کمک میکند بیشترین بهره از مستندات به دست آید. به این ترتیب، تعامل افراد با برند شما افزایش مییابد و دستورالعملهای شما موثر و مرتبط باقی میمانند.
علاوه بر این، باید به طور مستمر بازخورد کاربران را شناسایی و بر اساس آن، دستورالعملهای برند را بهروزرسانی کنید. این فرآیند تکراری یکپارچگی هویت برند شما را حفظ میکند.
هر چه افراد برند شما را بهتر درک کنند، بیشتر میتوانند در مورد آن صحبت کرده و ابتکارات شما را تحسین کنند؛ دسترسی به جدیدترین و دقیقترین نسخه از بیانیهها و دستورالعملهای برند شما، این امر را تسریع میکند. همچنین، بازاریابان و رسانهها انتظارات شما راجع به تبلیغات را بهتر درک خواهند کرد، نویسندگان محتوا اطلاعات بهتری راجع به اهداف شما کسب میکنند و طراحان گرافیک و توسعهدهندگان وب جزئیات بیشتری راجع به سبک برندتان به دست میآورند.
در تمام این موارد، هرچه افراد بتوانند واضحتر برند شما را درک کنند، بهتر میتوانند آن را در کار خود منعکس کنند؛ و هرچه بهتر بتوانند این کار را انجام دهند، تشخیص برند شما در بسترهای مختلف برای مخاطبان بالقوه و مشتریان شما آسانتر خواهد بود.
با این اوصاف، دسترسی آسان و سریع به آخرین نسخه از دستورالعملها و راهنمای سبک برند شما، بدون آن که آنها را به صورت دیجیتال یا در بسترهای تعاملی منتشر کرده باشید، تقریباً ناممکن است.
بسیاری از برندها قوانین و دستورالعملهای خود را در قالب یک فایل PDF منتشر میکنند. در نتیجه، هر بار که تغییری ایجاد میشود، باید نسخه جدیدی آماده کرد و آن را دوباره بین همه افراد توزیع کرد، در حالی که نمیتوان مطمئن بود آنها لزوماً از جدیدترین نسخه استفاده میکنند. علاوه بر این، اگر نسخهای اشتباهی ارسال شود یا در دسترس افراد غیرمرتبط قرار گیرد، تقریباً راه جبرانی وجود ندارد.
با دیجیتالسازی برند، فایلهای PDF جای خود را به اشتراکگذاری آنها در فضای ابری میدهند تا هرگونه تغییر به طور خودکار به همه منعکس شود و همگان، همواره به آخرین نسخه دسترسی داشته باشند. به این ترتیب، همزمان با رشد برند، قوانین آن نیز به راحتی و به شکلی موثر تکامل مییابند.
در فضای ابری نرمافزارهای مدیریت برند، دستورالعملها در کنار داراییهای دیجیتال مربوط به خود قرار میگیرند و همراه با آنها بهروزرسانی میشوند؛ این یعنی دیگر نیازی نیست ایمیلهای متعدد با پیوست PDF ارسال کنید یا به هر کس اطلاع دهید جزئیاتی را بهروزرسانی کردهاید، چرا که نسخه جدید دقیقاً همان جای قبلی است.
با به اشتراکگذاری دستورالعملهای برند و تنظیم مجوزهای دسترسی به آنها، همکاران شما همواره به آخرین نسخه از آنچه نیاز دارند، دسترسی خواهند داشت. شما هم مجبور نیستید با سردرگمی در میان نسخههای مختلف و پاسخگویی به ایمیلها و پیامهای بیپایان سر و کار داشته باشید
علاوه بر این، به افراد امکان میدهید فایلها و مستندات دستورالعملها را در همان مکانی دریافت کنند که شرایط استفاده از آنها را مطالعه میکنند. به محض احساس نیاز برای ویرایش و بهروزرسانی، در کوتاهترین زمان ممکن و به آسانی میتوانید مشارکت طراحان برای بهبود داراییهای دیجیتال جدید را در کنار خود احساس کنید.
علاوه بر این، با انتشار هدفمند آنها در صفحه برند، افراد خارج از کسبوکار شما نیز میتوانند از آخرین مستندات مربوط به برندتان آگاه شده و همسو باقی بمانند؛ جایی که بدون نیاز به بررسی محتواهای نامربوط و یا قدیمی، تمام آنچه برای معرفی شما و ایجاد ارتباط با برندتان نیاز دارند را پیدا خواهند کرد.
یک پلتفرم آنلاین، چندمنظوره، قابل سفارشیسازی و توسعهپذیر است که متخصصان و کسبوکارهای ایرانی را قادر میسازد تا بدون نیاز به دانش فنی و صرف وقت و هزینه هنگفت، برند خود را در سطح حرفهای نوسازی کنند. همچنین، با راهاندازی وبسایت و دفتر کار آنلاین، میتوانند ارتباطات خود را با مشتریان و مخاطبان مدیریت کرده و برنامههای گوناگون وفادارسازی آنان را پیادهسازی کنند. در این پلتفرم، اکوسیستم کامل برند شامل انواع ارتباط با مخاطبان و مشتریان و نیز تعاملات درونسازمانی شکل میگیرد و جنبههای مختلف چرخه رشد برند مدیریت میشود.
علاوه بر این، مشاوران، طراحان، توسعهدهندگان و تولیدکنندگان محتوا به طور مستمر در این پلتفرم برای حل چالشهای برند شما فعالیت میکنند که با پشتیبانی و مشارکت آنها، میتوانید بدون فاصلهگرفتن از مسئولیتهای روزانه و یا استخدام افراد جدید، برند خود را روز به روز توسعه دهید.
آیا برای مدیریت دیجیتال برند خود به چیزی بیش از این نیاز دارید؟ پس دست به کار شوید!