صندوق ورودی ایمیل، صفحات وبسایتهایی که بازدید میکنیم، کانالهای رسانههای اجتماعی و صفحات نتایج موتورهای جستجو، همگی پر از تبلیغات آنلاین هستند. با وجود همه این نویزهای دیجیتال، مصرفکنندگان شروع به تنظیم پیامهای بازاریابی کردهاند: بسیاری از آنها را غیرصادقانه، زورگو یا نامربوط میدانند و دست به بیصداکردن یا مسدودساختن آنها میزنند.
در این میان، چه باید کرد؟ پاسخ ما این است: برندسازی دیجیتال!
در نظر بسیاری از افراد، «بازاریابی دیجیتال» و «برندسازی دیجیتال» یکسان به نظر میرسد. این در حالی است که بازاریابی دیجیتال برای جذب سرنخها و فروش محصولات طراحی شده اما برندسازی دیجیتال بر ایجاد روابط پایدار با همکاران و مشتریان متمرکز است؛ اگرچه هر دوی اینها رشد پایگاه مشتری و حفظ سطح فروش را هدف قرار دادهاند.
برندسازی دیجیتال میکوشد به جای برجستهساختن مزایای محصولات یا خدمات، تأثیر کلی برند و نحوه ارتباط آن با مصرفکننده یا خدمتگیرنده را بهبود ببخشد. به عبارت دیگر، برندسازی دیجیتال ارزشها و فرهنگ برند را آشکار میکند و بر عناصری تأکید میکند که در ارتباط میان افراد با جنبههای مختلف یک برند تأثیرگذار هستند.
دیجیتالسازی برند به سازمان کسبوکار یک برند چهره و هویت میبخشد. به این ترتیب، مخاطبان یا مشتریان در رویارویی با حضور رسانهای برند شما با چیزی بیش از تبلیغات مواجهه میشوند. این اتفاق، باعث ایجاد ارتباطی عمیقتر میان شما و آنها شده و تمایل بیشتری برای شنیدن حرفهای شما راجع به خدمات و محصولاتتان به وجود میآید.
دیجیتالسازی برند، فرآیند استفاده موثر و جهتبخشیدن به داراییهای دیجیتال، برای ایجاد هویت یکپارچه برند در بسترهای مختلف است. این کار اگر به درستی انجام شود، به شما امکان میدهد صدای رساتری از برند خود به گوش مخاطبان و مشتریانتان برسانید، کمپینهای بازاریابی غنیتری ایجاد کنید و حضور قدرتمندتری در بازار داشته باشید.
برندسازی دیجیتال مستلزم آن است که در بسیاری از رویهها و فرآیندهای فعلی برند خود تجدیدنظر کنید. دیگر کافی نیست به تن همه کارمندان لباس یکسان بپوشانید، علامتهای فروش را با رنگهای همسان و فونتهای پررنگ بنویسید و لوگوی خود را بر روی ساختمان و محصولاتتان بچسبانید یا حتی کاتالوگ و کارت ویزیت بیشتری چاپ کنید. مخاطبان و مشتریان ترجیح میدهند در ارتباط با برند موردعلاقه خود، تجربه متمایزی داشته باشند.
برای باقیماندن با مخاطبان و مشتریان امروزی، همهچیز باید دیجیتال شود؛ تلاشهای بازاریابی از پستهای مستقیم و کمپینهای کلیشهای فراتر رود، تیمهای فروش و پشتیبانی از تکرار رویههای خستهکننده و غیرشفاف دست بردارند و هر تعامل دیجیتال با مخاطبان و مشتریان، با ارزشهای برند شما به طور کامل همسو و هماهنگ باشد. اگرچه این اتفاقی یکشبه نیست و حتی میتواند چالشهای زیادی در وضعیت فعلی کسبوکار شما ایجاد کند.
تحول دیجیتال برند به دستاندرکاران امکان میدهد در هر کجا و در هر زمان، در پروژههای مرتبط با کسبوکار شما همکاری کنند. تنظیم و اشتراکگذاری اسناد به سطح جدیدی منتقل میشود و فعالیتهای قدیمی، آهسته و پیچیده با فرآیندهای جدیدتر و چابکتر جایگزین میشوند. میتوان اطمینان داشت کارها طبق روال انجام میشود و یکپارچگی برند دست نخورده باقی میماند. دیجیتالسازی برند، در واقع این امکان را فراهم میکند که بدون قربانیکردن بهرهوری و ارتباطات، بهتر از قبل در کنار هم کار کنید.
ابزارهای زیادی برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطبان و مشتریان، اشتراکگذاری آسانتر محتوا، مدیریت پروژهها و همکاری کارکنان با یکدیگر طراحی شدهاند اما برای حمایت از یکپارچگی برند در بستر دیجیتال، گزینههای کمی در دسترس شماست؛ بنابراین انتخاب بهترین گزینه اهمیت دارد.
یک پلتفرم آنلاین، چندمنظوره، قابل سفارشیسازی و توسعهپذیر است که متخصصان و کسبوکارهای ایرانی را قادر میسازد تا بدون نیاز به دانش فنی و صرف وقت و هزینه هنگفت، برند خود را در سطح حرفهای نوسازی کنند. همچنین، با راهاندازی وبسایت و دفتر کار آنلاین، میتوانند ارتباطات خود را با مشتریان و مخاطبان مدیریت کرده و برنامههای گوناگون وفادارسازی آنان را پیادهسازی کنند. در این پلتفرم، اکوسیستم کامل برند شامل انواع ارتباط با مخاطبان و مشتریان و نیز تعاملات درونسازمانی شکل میگیرد و جنبههای مختلف چرخه رشد برند مدیریت میشود.
علاوه بر این، مشاوران، طراحان، توسعهدهندگان و تولیدکنندگان محتوا به طور مستمر در این پلتفرم برای حل چالشهای برند شما فعالیت میکنند که با پشتیبانی و مشارکت آنها، میتوانید بدون فاصلهگرفتن از مسئولیتهای روزانه و یا استخدام افراد جدید، برند خود را روز به روز توسعه دهید.
آیا برای دیجیتالکردن برند خود به چیزی بیش از این نیاز دارید؟ پس دست به کار شوید!