دارایی دیجیتال هر گونه محتوایی را دربرمیگیرد که به صورت دیجیتال ذخیره میشود؛ همه اسناد، تصاویر، ویدیوها، صوتها و هر چیزی که نمیتوانید از نگهداری آن چشم بپوشید.
فایلهای مختلف اغلب به شرطی دارایی دیجیتال محسوب میشوند که متعلق به یک برند شخصی یا کسبوکار شرکتی/سازمانی باشند، برای آن برند ارزشمند بوده و قابلیت ارجاع، بهاشتراکگذاری و بهکارگیری داشته باشند. با این توصیف، داراییهای دیجیتال دامنه وسیعتری از فایلها و اطلاعات را شامل میشوند؛ بانکهای اطلاعاتی، پروندههای مراجعان و مشتریان، اطلاعات گردشکار، گزارشهای موقت و دورهای و... نیز همگی در شمار داراییهای دیجیتال به شمار میروند.
امروزه، داراییهای دیجیتال بخش مهم و قابلاعتنایی از داراییهای فردی و سازمانی را تشکیل میدهند و کسبوکارها، در همه جا و برای همه چیز، به آنها متکی هستند. بنابراین، نگهداری و مدیریت داراییهای دیجیتال برند از اهمیت بالایی برخوردار است.
افراد و تیمهای مختلفی که در یک کسبوکار فعالیت میکنند، از داراییهای دیجیتال برند استفاده میکنند؛ اگرچه شاید دستاندرکاران بازاریابی برای خلق و انتشار محتوای تبلیغاتی بیشتر به این موضوع اهمیت دهند. به هر ترتیب، وجود یک مخزن یا کتابخانه مرکزی که تمام داراییهای دیجیتال برند در آن نگهداری شود و مکانی برای ذخیره و استفاده مکرر از آنها باشد، ضرورت دارد.
این موضوع، به ویژه زمانی که یک کسبوکار دارای شعب و دفاتر منطقهای بوده و یا تیمهای مختلف در موقعیتهای مکانی و زمانی غیریکسان فعالیت کنند، اهمیت دارد. به این ترتیب، همه میتوانند به فایلهای مربوط به خود دسترسی داشته باشند و زمان کمتری را صرف ارسال اسناد و اطلاعات به یکدیگر کنند.
شرکای خارجی یا افراد خارج از سازمان نیز میتوانند دسترسی کنترلشدهای به داراییهای دیجیتال برند داشته باشند و به طور مثال از نشان و دیگر اجزای هویت بصری استفاده کنند یا بیانیه برند و گزارشهای منتشرشده آن را بخوانند. علاوه بر این، آنها میتوانند موارد جدیدی به مخزن داراییهای دیجیتال برند اضافه کنند و در توسعه آن، شریک شوند.
هر چه یک برند بیشتر رشد کند، داراییهای دیجیتال بیشتری تولید میشود و رفتهرفته حفظ یک نمای کلی از همه آنها غیرممکن میشود، چه رسد به اینکه بتوان آنها را به نحو موثری مدیریت کرد.
مدیریت داراییهای دیجیتال یک قابلیت کلیدی برای برند به شمار میرود؛ چیزی که امروزه با کلیدواژه DAM از آن یاد میشود و به معنای استفاده از راهحلها و ابزارهایی است که متمرکز کردن و به اشتراکگذاشتن تعداد فزایندهای از داراییهای دیجیتال را ممکن میسازند. به این ترتیب، مدیریت دارایی دیجیتال، تمام فرآیندهای ذخیرهسازی، سازماندهی و دسترسیپذیری به فایلهای قابلاعتنا و پرکاربرد برند را دربرمیگیرد.
نرمافزارهای مدیریت دارایی دیجیتال، این فرآیندها را سادهسازی میکنند تا علاوه بر حفظ ثبات برند و سادهسازی جریانهای کاری ـ بهویژه در زمان توسعه سازمانی و ادغام تیمهای مختلف یا همکاری با بخشها و شرکای خارج از سازمان برند ـ عملکرد قابلقبولی به نمایش گذاشته شود. این نرمافزارها چارچوب جامعی برای دسترسی، سازماندهی و توزیع محتوا و داراییهای خلاقانه ارائه میدهند و از طریق ابر داده، فایلهای مختلف را برای کاربران متنوع در دسترس و قابل جستجو قرار میدهند.
با استفاده از یک بستر آنلاین برای مدیریت داراییهای دیجیتال، دیگر هیچ فایلی آفلاین ذخیره نشده و در نتیجه، تنها نمیماند. هر فایل، در محل خاص خود در مخزن برند ذخیره شده و در معرض دسترسی تمام افراد مرتبط با آن قرار میگیرد. توضیحات راجع به آن فایل و شرایط استفاده از آن نیز ثبت میشود تا استفادهکنندگان به نحو مطمئن و موثری آن را به کار گیرند.
فراتر از این، میتوان فرایند خلق یک دارایی برند را در همین بستر کلید زد و تا رسیدن به نسخه نهایی، دیگر همکاران را مشارکت داد و امکان نظارت مدیران را فراهم ساخت. همچنین میتوان دسترسی به فایلهای موردی را محدود کرد و یا اگر برخی داراییهای دیجیتال هنوز در حال بررسی و تکمیل هستند، میتوان آنها را تا زمانی که برای انتشار نهایی تأیید شوند، از دسترس دیگران دور نگه داشت.
این راهحلها به شما امکان میدهند مجوزهای دسترسی به داراییهای دیجیتال را سفارشیسازی کنید تا افراد بر اساس موقعیتهای مختلف کاری خود به آنها دسترسی داشته باشند. قطعاً نمیخواهید همگان به همهچیز برند شما دسترسی داشته باشند؛ بنابراین، با مدیریت آنلاین داراییهای دیجیتال، تنظیم این که چه کسی چه میزان از اسناد، اطلاعات و داراییهای دیجیتال شما را ببیند، به سادگی امکانپذیر خواهد بود.
با استفاده از یک بستر آنلاین برای مدیریت داراییهای دیجیتال، تمام محتوای برند به طور منظم و منسجم به نمایش گذاشته شده و بر اساس بازخوردهای استفادهکنندگان و نیازهای کسبوکار، به طور مستمر بررسی و اصلاح میشود.
مدیریت استفاده مکرر از داراییهای دیجیتال برند، باعث کاهش درخواست برای تولید طرحهای جدید شده و صرفهجویی در زمان و هزینه را به دنبال دارد. به همه آن ساعتهایی فکر کنید که برای پیداکردن یک فایل یا تهیه یک سند خاص و ارسال آن به دیگر همکاران صرف میکردید! موضوع مهم دیگر، کنترل نسخه است؛ به ویژه زمانی که دسترسی به کاتالوگها، گزارشها و دیگر اسنادی که به طور مرتب ویرایش و منتشر میشوند، در میان باشد. به این ترتیب، از این که تمام افراد به آخرین نسخه منتشرشده یک سند، گزارش و یا فایل دسترسی دارند و یا نسخه مربوط به خود از یک دارایی دیجیتال را در اختیار دارند، مطمئن خواهید بود.
با این روش، همهچیز بایگانی شده و به راحتی قابل بازیابی است و در نتیجه، تلاشها و هزینههای تکراری به حداقل میرسد. به این ترتیب، مقیاسپذیری برند نیز به طور محسوسی افزایش مییابد و ابعاد در حال تکامل کسبوکار با سرعت بیشتری توسعه مییابند.
یک پلتفرم آنلاین، چندمنظوره، قابل سفارشیسازی و توسعهپذیر است که متخصصان و کسبوکارهای ایرانی را قادر میسازد تا بدون نیاز به دانش فنی و صرف وقت و هزینه هنگفت، برند خود را در سطح حرفهای نوسازی کنند. همچنین، با راهاندازی وبسایت و دفتر کار آنلاین، میتوانند ارتباطات خود را با مشتریان و مخاطبان مدیریت کرده و برنامههای گوناگون وفادارسازی آنان را پیادهسازی کنند. در این پلتفرم، اکوسیستم کامل برند شامل انواع ارتباط با مخاطبان و مشتریان و نیز تعاملات درونسازمانی شکل میگیرد و جنبههای مختلف چرخه رشد برند مدیریت میشود.
علاوه بر این، مشاوران، طراحان، توسعهدهندگان و تولیدکنندگان محتوا به طور مستمر در این پلتفرم برای حل چالشهای برند شما فعالیت میکنند که با پشتیبانی و مشارکت آنها، میتوانید بدون فاصلهگرفتن از مسئولیتهای روزانه و یا استخدام افراد جدید، برند خود را روز به روز توسعه دهید.
آیا برای مدیریت یکپارچه و آنلاین داراییهای دیجیتال برند خود به چیزی بیش از این نیاز دارید؟ پس دست به کار شوید!